fysträning.

Jag fick en fråga i kommentarsfältet av "anonym". Lite svårt att svara till någon som inte ens skriver sin bloggadress eller e-mail ;)
Men jag gör ett inlägg om det istället.


Jag tävlar ju i discodans som en av sveriges största danstävlingsstilar i sverige. Det är tyvärr inte så många som vet vad det är för någonting men trots det så är det väldigt många som tävlar i det och även dansar det som en hobby bara.

Det är såhär. På våra discopass som är 2 timmar långa så inleder vi alltid(ALLTID) med ett fyspass på 30 minuter. Då kör vi mest kondition men också rätt mycket styrka. Jag tycker att det är bäst att lägga ner tid på konditionen eftersom att styrkan kommer ju ändå genom dansen sen.
Vi brukar dela in oss i 2 gruppen varav ena gruppen står i "stolen" mot väggen(man står med ryggen mot väggen och har benen i 90 grader, sjukt jobbigt) i 2 minuter och andra gruppen springer under de 2 minuterna. Vi springer fraaaam och tillbaka i 2 minuter och det är meningen att man ska testa sin uthållighet. Längen från väggarna är inte speciellt långt egentligen.. kanske,.. 15 meter eller något. Det kanske inte låter så jobbigt, men testa själva så får ni se ;) man ska försöka hålla samma tempo hela vägen och det är lätt hänt att man tappar fast i vändningarna men jag har faktiskt fått in en jäkligt bra tekning som gör att jag bara vänder på typ 0,0001 sekund eller nåt, haha! Jag kanske kan filma någon gång och lägga ut om jag kommer ihåg :)

Det är ett asbra sätt att träna både kondition, uthållighet och mjölksyran på. Det pumpar rejält i benen kan jag säga ;) TRY IT!!!!

Det viktigaste att tänka på när man springer så mycket är att ha ett par bra träningsskor som är anpassade för löpning/fitness träning då det sliter väldigt mycket på knäna.



LYCKA TILL ;)

PS. detta kanske inte är det mest effektiva men så gör iallafall vi :) har någon nåt annat förslag så kommentera gärna!! :D

Kommentarer
Postat av: Sandra

bra blogg!:)

2011-01-29 @ 12:04:17
URL: http://sandraalundgrens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0